4/20/2021

I did not think clearly about this matter.(一問三不知)


I did not think clearly about this matter.(一問三不知)

 

In the Spring and Autumn Period of China,

 

(Jin Kingdom) sent troops to attack (Zheng Kingdom).

The king of (Zheng Kingdom) sent people to (Qi Kingdom) to seek assistance.

(Qi Kingdom) sent troops to assist (Zheng Kingdom).

 

The general of (Jin Kingdom) saw that there were many people in (Qi Kingdom)'s army.

He knew that he had no chance of winning this war, so he wanted to retreat.

 

The two sides were at a stalemate for a while. Form a state of confrontation.

 

At this time, a man went to see the general of (Qi Kingdom). This person only fled from Jin Kingdom to (Qi Kingdom) a few months ago. His name is (Xun Yin)

 

He said to the general.

I got a tip that (Jin Kingdom) has assembled 1,000 horse chariots.

Their strength far exceeds ours, so we should retreat as soon as possible.

 

After hearing these words, the general said to him.

When we sent troops, the king gave me orders. We must complete this task.

The information you provided now does not match the information I received. I think (Jin Kingdom) dare not confront us head-on.

 

They will retreat first.

I suspect that you are a spy of the Jin Kingdom. After the war is over, I will investigate you carefully.

 

He left the general's office.

He sighed.

A smart person should think clearly about the reason for doing this, as well as the process and results before acting.

 

I made a mistake. I originally wanted to take this opportunity to express my loyalty to (Qi Kingdom), but now I am going to suffer harm instead.

 

This idiom is used to describe a person who expresses an opinion on a matter, but the person does not understand the matter.

 

Dear friend, what inspiration or thoughts did you have after hearing this story.

When you give advice, what factors do you consider? Do you think a persons status affects what he says?

I hope this story can give you some new gains.



                                                               此圖片來自維基百科

 


一問三不知(I did not think clearly about this matter.)

 

在中國的春秋時代,

 

(晉王國)派出軍隊攻打(鄭王國)

(鄭王國)的國王派人到(齊王國)尋求援助。

(齊王國)派出軍隊協助(鄭王國)

 

(晉王國)的將軍看見(齊王國)的軍隊有很多人。

他知道這場戰爭自己沒有勝算,他便想要退兵。

 

雙方一時有點僵持不下。形成對峙的狀態。

 

這時候有一個人去見了(齊王國)的將軍。這個人在幾個月前才從晉王國逃亡到(齊王國)。他的名字叫做(荀寅)

 

他對將軍說。

我得到一個線報,(晉王國)已經集結了1000輛的馬戰車。

他們的兵力遠遠超過我們,所以我們應該趕緊撤退。

 

將軍聽到這些話後,對他說。

我們出兵的時候,國王對我下達了命令。我們一定要完成這次的任務。

你現在提供的這個線報跟我收到的情報並不相符合,我認為(晉王國)不敢與我們正面對決。

 

他們會先退兵的。

我懷疑你是晉王國的間諜,等戰爭結束後,我會仔細調查你。

 

他離開了將軍的辦公室。

他嘆氣地說。

一個聰明的人在行動之前就應該先想清楚做這件事情的原因以及過程與結果。

 

我犯了錯了,我原本想藉著這個機會表達我對(齊王國)的忠誠,但現在我反而要遭受到禍害了。

 

這句成語被用來形容一個人對於一件事情發表意見,但這個人對這一件事情並不了解。

 

親愛的朋友,你聽完這個故事有怎樣的啟發或有怎樣的想法呢。

 

你在提供建議的時候,會考慮那些因素呢?你認為一個人的身分會影響他所說的話嗎?

 

希望這故事能讓你產生一些新的收穫。

中國的春秋時代,

 

(晉王國)派出軍隊攻打(鄭王國)(鄭王國)的國王派人到(齊王國)尋求援助。

 

(齊王國)派出軍隊協助(鄭王國)

(晉王國)的將軍看見(齊王國的軍隊有很多人,而且都是精銳。

他知道這場戰爭自己這一方討不到便宜,便想要退兵。雙方一時有點僵持不下。

形成對峙的狀態。

 

這時候一個(晉王國)逃亡到(齊王國)的貴族,這個人的名字叫做(荀寅)

 

他去見了(齊王國)的將軍。

 

他對將軍說。

 

我得到一個線報,晉王國已經集結了1000輛的戰車,他們的兵力遠遠超過我們,所以我們應該先撤退。

 

將軍聽到這些話後,對他說。

我們出兵的時候,國王對我下達了命令。我們一定要完成這次的任務。

你現在提供的這個線報跟我收到的情報並不相符合,我認為(晉王國)不敢與我們正面對決。

 

他們會先退兵的。

 

我懷疑你是晉王國的間諜,你完蛋了,等戰爭結束後,我就會制你的罪。

 

(荀寅)離開將軍的辦公室後。

他對自已說。

一個聰明的人應該發生一件事情的原因,過程,與結果都考慮清楚才發表自己的意見。

 

我糟糕了,我原本想藉著這個機會表達我對(齊王國)的忠誠,但現在我反而要遭受到禍害了。

 

這句成語被用來一個人沒有想清楚就衝動地去行動。

 

親愛的朋友,你聽完這個故事有怎樣的啟發或有怎樣的想法呢。

你在提供建議的時候,會考慮那些因素呢?你認為一個人的身分會影響他所說的話嗎?

我希望這故事能讓你產生一些新的收穫。

 

出處為左傳-哀公27

https://www.arteducation.com.tw/guwen/bookv_3036.html

精選文章

    I should take advantage of today and drink as much as I can until I get drunk.( 今朝有酒今朝醉 )   In the Yuan Dynasty in China, there wa...