10/03/2021

Your behavior is redundant and repetitive(疊床架屋)

 

Your behavior is redundant and repetitive(疊床架屋)

 

During the period of the Northern and Southern Dynasties of China, there was a famous writer whose name was Yan Zhitui.

He wrote a book to teach his children. This book still affects many Chinese people so far.

 

The title of this book is Yan's Family Instructions.

He wrote in the preface of this book.

 

Since ancient times, many wise people have used the many classic books they wrote to remind us to be a noble person, to be filial, to be cautious about what we say, and to reflect on ourselves.

 

The reason I wrote this book is because I have read these classic books since I was a child, but I only realize how important these reminders are when I really practice.

 

Many readers in modern times will think that contemporary authors do not have their own unique viewpoints, and the content written by contemporary authors repeats the principles in these classic books.

 

We authors are like building a small house in a big house. We authors are like putting a small bed on a big bed.

 

Our books without innovative views are redundant and useless.

 

So I am here to explain why I wrote this book.

 

The audience for this book is you my juniors and my dearest family members. This book is not a publicly released book.

 

Because I think I am the person you are close to, and the elder you admire, I hope to share my experience and my feelings directly with you.

I think the code of conduct I said is the same as the code of conduct that you can learn from the ancient classics, but because you trust me with me, you will be more able to accept some of the views I shared with you.

 

 

The meaning of this idiom is to describe a thing that is repetitive and redundant. .

 

Dear friend, what inspiration or thoughts did you have after hearing this story.

Do you agree with him? Do you think about how to make others accept your opinion?

I hope this story will give you some new gains

 




                                                                     此圖片來自維基百科



疊床架屋(Your behavior is redundant and repetitive)

 

中國的南北王朝時代,有一個著名的文學家,他的名字是顏之推。

他為了教導自己的孩子寫了一本書。這本書至今為止,仍然影響著許多中國人。

 

這本書的書名就是顏氏家訓。

他在這一本書中的序寫到。

 

自古至今,有很多有智慧的人們藉著它們所寫的許多經典的書籍,來提醒我們要成為一個道德高尚的人,要孝順,對於所說的話要謹慎,要自我反省。

 

我寫的這本書的原因,是因為我從小熟讀這些經典的書籍,但我只有真正的身體力行,才體會到這些提醒是如此的重要。

 

現代有很多的讀者會認為當代的作者們都沒有自己獨特的觀點,當代的作者們所寫的內容都是重複著這些經典書籍中的道理。

 

我們這些作者就好像在一間大房子中蓋了一間小房子。我們這些作者就好像在一張很大的床上擺上了一張小的床。

 

我們這些沒有創新的觀點的書籍是多餘而且沒有用處的。

 

因此我在此說明我寫這本書的原因。

 

這本書的受眾是你們這些我的晚輩與我最親愛的家人們。這本書不是一本對外公開發行的書。

 

因為我認為我是你們親近的人,也是你們所佩服的長輩,我希望直接分享我的經驗與我的感受給你們。

我認為我所說的行為準則與你們從古代經典中可以學習到的行為準則就算是相同的,但是你們會因為與我信任我,所以更能夠接受我分享給你們的一些觀點。

 

 

這句成語的意思形容一件事情重複而且多餘。。

 

親愛的朋友,你聽完這個故事有怎樣的啟發或有怎樣的想法呢。

你認同他的看法嗎?你會思考如何讓他人可以接受你的意見嗎?

我期待這故事能讓你產生一些新的收穫

 

出處為顏氏家訓-序致

https://ctext.org/yan-shi-jia-xun/xu-zhi/zh

精選文章

    I should take advantage of today and drink as much as I can until I get drunk.( 今朝有酒今朝醉 )   In the Yuan Dynasty in China, there wa...