1/28/2022

I was shocked by what I saw(觸目驚心)

 I was shocked by what I saw(觸目驚心)

 

In the era of the Northern and Southern Dynasties in China, the king of the Southern Qi Kingdom had a younger brother whose name was (Xiao Yi).

He was a very simple and kind man.

His story is recorded in the history books.

 

After he died, he had a subordinate named (Le Ai) who wanted to build a monument for him.

 

(Le Ai) wrote to a famous writer at that time.

 

The contents of the letter are as follows.

 

After Mr. (Xiao Yi) passed away, I want to build a monument for him.

 

I was born in a very poor place and I have no prominent family background. I am a very ordinary person.

He didn't look down on me for that.

 

Because of his trust, I can have enough food and clothing, and I have the opportunity to develop my talents. .

He is the person I most admire.

 

I often bless him, I thought a good man like him would have a long life, but I didn't expect him to die so young.

 

Although he is dead, he has left many visible and invisible buildings in our state.

I am amazed every time I see these buildings.

So I wanted to build a monument to him.

 

You are the best writer in our kingdom,

I implore you to write the inscription on this monument for us.

 

This idiom means that what I saw shocked me

 

Dear friends, what inspiration or thoughts do you have after listening to this story?

Who do you think has had the greatest influence on you so far in your life? What do you think of the phenomenon of a good person dying young?

I hope this story will give you something new to gain.

 



                                                        此圖片來自百度百科



觸目驚心(I was shocked by what I saw)

 

在中國的南北王朝時代,南齊王國的國王有一個弟弟,他的名字叫做(蕭嶷)

他是一個生活非常簡樸又很仁慈的人。

歷史書上記載了一個他的故事。

 

他死了之後,他有一位名字叫做(樂藹)的部屬想要替他建立一座紀念碑。

 

(樂藹)便寫信給當時的一位著名的文學家。

 

這封信的內容如下。

 

(蕭嶷)先生過世後,我想要為他建立一座紀念碑。

 

我出生在一個很窮困的地方,我也沒有顯赫的家庭背景。我是一個很平凡的人。

他並沒有因此瞧不起我。

 

因為他的信任所以我才可以豐衣足食,我才有機會發揮自已的才能。。

他是我最尊敬的人。

 

我常常祝福他,我認為像他這樣一個好人一定會很長壽,但沒有想到他竟然那麼年輕就過世了。

 

他雖然已經死了,但是他在我們的州內留下許多有形與無形的建設。

我每次看見這些建設時內心都感到驚嘆。

所以我想要為他建立一座紀念碑。

 

你是我們這個王國中最好的文學家,

我懇求你為我們撰寫這座紀念碑上的碑文。

 

這句成語的意思是我看到的這個景況讓我感到很震驚

 

親愛的朋友,你聽完這個故事有怎樣的啟發或有怎樣的想法呢。

你認為誰是你到目前為止的人生中,對你產生最大影響的人呢?你如何看待一個好人但是早逝的這種現象呢?

我期待這故事能讓你產生一些新的收穫。

 

出處為南齊書-22豫章文獻王列傳-48

https://ctext.org/wiki.pl?if=gb&chapter=570319

出處為南史-列傳-卷四十二-齊高帝諸子上豫章文獻王嶷

https://www.arteducation.com.tw/guwen/bookv_7308.html

精選文章

    I should take advantage of today and drink as much as I can until I get drunk.( 今朝有酒今朝醉 )   In the Yuan Dynasty in China, there wa...