4/05/2024

Yin Xian (殷羨/洪喬)

 

 

Yin Xian (殷羨)(AD?-AD?)

 

His surname is (Yin), the name his parents gave him is (Xian), and when he was growing up his friends called him (Hong Qiao). He was born in Henan Province, China.

 

It means great. It is also one of the Chinese surnames.

It means envy. It is also a Chinese surname.

It means flood. It is also a Chinese surname.

It means towering. It is also one of the Chinese surnames.

 

He was an official in the Eastern Jin Dynasty and his story is recorded in history books.

 

One day the king of the Eastern Jin Dynasty said happily to all the ministers at a meeting.

Last night, one of my concubines gave birth to a son for me.

I'm very happy, and I'm going to have a big celebration dinner.

I would also like to give valuable gifts to all the officials as a souvenir.

The officials at the meeting cheered happily.

 

But at this time, Yin Xian said to the king

I am very happy to hear the good news that we have a new member of our great royal family.

I think people all over the country are also happy and congratulate us.

But I think it's us who should give you gifts. How can you give us presents?

For me, I think I have no contribution to make in this matter. Since I have nothing to contribute, how can I accept your gift?

 

When the king heard what he had said, he smiled and said.

What you have said is ridiculous.

My concubine has given birth to one of my children, so of course you have nothing to contribute.

If I give you a gift, accept it generously.

Please stop being so polite.

 

He smiled awkwardly after hearing the king's words.

 

Dear friend, what inspirations or thoughts do you have after listening to this story?

If you were a king, what would you say to Yin Xian? Have you ever met such a fake polite person?

I hope this story can give you some new insights.

 




                                   圖片出處為百度百科


殷羨(Yin Xian)(西元?-西元?)

 

他的姓是(),他的父母給他取的名字是(),長大後朋友稱呼他的名字是(洪喬),他出生地位於在中國的河南省。

 

意思是盛大的意思。也是中國人的姓氏之一。

意思是羨慕的意思。也是中國人的姓氏之一。

意思是洪水的意思。也是中國人的姓氏之一。

意思是高聳的意思。也是中國人的姓氏之一。

 

 

他是東晉王朝一個官員,歷史書上記載了一個他的故事。

 

有一天,東晉王朝的國王在一場會議上很開心地對所有大臣說。

昨天晚上,我的一個妃子為我生了一個兒子。

我非常的開心,我要舉開一場盛大的慶祝晚宴。

我還要給你們所有的官員珍貴的禮物作為紀念。

參與會議的官員們都很開心地大聲叫好。

 

但在這個時候,殷羨卻對國王說。

聽到這個好消息,我感到非常的開心,因為我們偉大的皇室中又多了一個新的成員。

我相信全國人民也都因此感到高興與祝賀。

但是我認為應該是我們要送你禮物才對,怎麼會是你送我們禮物呢?

對我來說,我認為在這件事情上我並沒有任何貢獻,我既然沒有任何貢獻、我怎麼可以接受你送的禮物呢?

 

國王聽完他的話後,國王笑著說。

你說的話太可笑了。

我的妃子生了一個我的孩子,你當然不可能有任何貢獻。

我給你禮物你就大方地收下。

請你不要假客氣了。

 

他聽完國王說的話後尷尬的笑了。

 

親愛的朋友,你聽完這個故事有怎樣的啟發或有怎樣的想法呢。

你如果是國王你會怎樣回應殷羨呢?你是否遇過這種假客氣的人呢?

我期待這故事能讓你產生一些新的收穫。

 

出處為世説新語-排調-11

https://ctext.org/shi-shuo-xin-yu/pai-diao/zh

精選文章

    I should take advantage of today and drink as much as I can until I get drunk.( 今朝有酒今朝醉 )   In the Yuan Dynasty in China, there wa...